Oslo dådet

För att ingen ska missförstå vad jag menar så vill jag börja med att klar göra att jag tycker att det som hände i Oslo i fredags var både hemskt och grymt och något jag önskar aldrig hade hänt. Känner verkligen med alla de som mist sitt liv och självklart även de överlevande. Men det är alla oss runt om i omgivningen som jag vill ifrågasätta lite. En hel värld sörjer de som hände i fredags, en hel värld sörjer de 93 som miste sina liv. Även FNs säkerhetsråd höll en tyst minut och allt detta tycker jag att man ska göra också. Men varje dag dör det 100.000 människor i Afrika, nu tänker ni kanske ja men de 93 som dog var oskyldiga barn och ungdomar och ja det var dom. Men 30.000 av de som dör i Afrika varje dag är oskyldiga barn och ungdomar men detta rör oss inte i ryggen. Visst vi har någon insamlingsgala en gång per år men det är väl ändå långt ifrån det som behöver göras.

Varför är vissas liv mer värda en andras?

Så istället för att uppmuntra alla till att gå med i något politiskt parti som många gjort efter Oslo attacken så vill jag uppmuntra alla att göra det de kan. Varför inte skänka 100kr till röda korset istället för att köpa den där max maten så kanske ett barn på en annan plats i världen överlever?

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Mail måste skrivas för att kommentaren ska gå fram till mottagaren)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback

RSS 2.0